Betingelser for tjenesten

Generelle vilkår for Ren Utleie (TK MOSEVOLL AS)

Gyldig fra: 01.05.2025. Disse vilkårene gjelder for alle tjenester levert av Ren Utleie (TK MOSEVOLL AS) til private og bedriftskunder, heretter kalt "Kunde".

1. Innhold og formål
Formålet med disse vilkårene er å sikre forutsigbarhet og tydelige rammer for tjenestene Ren Utleie leverer, og sikre et profesjonelt samarbeid.

2. Tjenester og minimumstid
2.1 Alle oppdrag har en minimumsvarighet på 2 timer, som faktureres i sin helhet, også dersom oppdraget tar kortere tid. Oppdragstid regnes per bolig. Dersom det er flere boliger som vaskes på forskjellige adresser, regnes hvert oppdrag separat og minimumstid på 2 timer gjelder per bolig. Dersom det er flere boliger på samme adresse eller i samme gate, kan minimumstiden gjelde samlet for flere boliger, forutsatt at dette er avtalt på forhånd.

2.2 Ved forhåndsavtale kan minimumstid være høyere enn 2 timer, og dette vil fremgå skriftlig.

2.3 I tilfeller der vi ikke får tilgang til boligen som avtalt (f.eks. nøkler ikke tilgjengelig, gjester fortsatt i boligen, alarmsystem som ikke er deaktivert), faktureres det som bomtur og belastes minimum 2 timer. Merarbeid knyttet til oppmøte eller ventetid kan faktureres ekstra.

3. Avbestilling og endring av oppdrag
3.1 For korttidsutleie (Airbnb/Booking) gjelder en avbestillingsfrist på minimum 3 dager før avtalt tidspunkt.

3.2 For øvrige oppdrag gjelder en avbestillingsfrist på minimum 5 dager før avtalt tidspunkt, med mindre annet er skriftlig avtalt.

3.3 Ved for sen avbestilling eller endring belastes minimumstid i sin helhet. Ved avbestilling av flyttevask senere enn 5 dager før avtalt tidspunkt, faktureres 50 % av estimert beløp.

4. Betaling og faktura
4.1 Standard betalingsfrist er 7 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt.

4.2 Ved manglende betaling sendes påminnelse, og etter gjentatte purringer kan saken overføres til inkasso.

4.3 Ved faste oppdrag faktureres oppdragene samlet annenhver uke eller hver måned, med spesifisert oversikt over dato og bolig. Vi kan også fakturere oftere dersom det er ønskelig eller hensiktsmessig.

5. Kundens ansvar
5.1 Kunden må sørge for:
– Tilgang til boligen til avtalt tid (nøkkel, koder, adgang)
– At boligen er tom for gjester, og i tilstand som gjør det mulig å starte arbeidet
– At nødvendige rengjøringsmidler og utstyr er tilgjengelig hvis ikke annet er avtalt
– At kjæledyr ikke er tilstede under oppdrag uten forhåndsavtale
– At det gis beskjed om eventuell alarm og hvordan den deaktiveres

5.2 Ved forhold som hindrer utførelse grunnet kundens ansvar, faktureres dette som bomtur.

6. Utstyr og tilrettelegging ved flyttevask og korttidsutleie
6.1 Ved flyttevask forplikter Kunden seg til å stille med nødvendig utstyr, inkludert:
– Støvsuger
– Moppeskaft (kompatibelt med engangsmopper eller med klut)
– Bøtter og annet nødvendig utstyr for gjennomføring av vasken

6.2 Renholder stiller med vaskemidler, med mindre annet er avtalt på forhånd. Dersom Kunden ønsker bruk av spesifikke vaskemidler, må dette informeres om i forkant og eventuelt stilles til rådighet.

6.3 Kunden plikter å informere oss skriftlig før oppdraget dersom det finnes spesifikke overflater eller materialer som krever særlige vaskemetoder, eller dersom det er utstyr, midler eller teknikker som ikke skal benyttes i boligen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, spesielle gulvtyper, benkeplater, hvitevarer og møbler med krav til skånsom behandling.
Vi fraskriver oss ansvar for eventuelle skader som oppstår på grunn av manglende informasjon om slike forhold fra Kunden.

6.4 I korttidsutleieboliger (f.eks. Airbnb og Booking.com) skal Kunden stille med alt nødvendig utstyr og vaskemidler selv. Dersom det ved ankomst ikke er tilstrekkelig utstyr eller vaskemiddel tilgjengelig for å kunne gjennomføre renholdet, kan vi – etter varsel til Kunden – kjøpe inn nødvendig utstyr og/eller vaskemiddel for å fullføre oppdraget.Kunden vil i slike tilfeller bli viderefakturert for:
– Kostnaden for de innkjøpte produktene
– Renholders tid brukt på innkjøpet
– Et administrasjonsgebyr for håndtering og føring av utlegg, på omtrent kr 200,- eks. mva.

6.5 For korttidsutleieboliger er standard tidsrom for renhold mellom kl. 11:00 og 16:00, med mindre annet er avtalt. Våre renholdere har ofte flere boliger som skal vaskes i løpet av dette tidsrommet, og det er derfor viktig at boligen er tilgjengelig for renhold i denne perioden. Vi er fleksible på tidspunkt, og det avtales som oftest med Kunden dersom det er behov for spesifikke tidspunkter knyttet til utsjekk og innsjekk.

7. Prisjusteringer og endringer i vilkår
Ren Utleie forbeholder seg retten til å justere priser og vilkår med 14 dagers skriftlig varsel. Ved betydelige endringer kan Kunden avslutte samarbeidet uten videre forpliktelser dersom dette varsles skriftlig før endring trer i kraft.

8. Force majeure
Ren Utleie er ikke ansvarlig for forsinkelser eller manglende leveranser som skyldes forhold utenfor vår kontroll, herunder streik, naturhendelser eller sykdom hos nøkkelpersonell.

9. Reklamasjon
9.1 Dersom Kunden mener at tjenesten ikke er levert som avtalt, må dette meldes skriftlig til oss innen 24 timer etter at renholdet er utført. Meldingen må inneholde en beskrivelse av hva som oppleves som mangelfullt. Dokumentasjon som bilder av avvik kan forespørres ved behov.

9.2 Ved gyldig reklamasjon vil vi, etter dialog med Kunden, enten tilby ny vask, prisavslag eller annen rimelig kompensasjon. Vurdering gjøres ut fra forholdets alvorlighet og dokumentasjon fra begge parter.

9.3 Dersom reklamasjon ikke meldes innen fristen, anses tjenesten som levert og godkjent.

9.4 Ved flyttevask tilbyr vi fornøydhetsgaranti. Det betyr at dersom Kunden opplever mangler ved vasken, skal dette meldes innen 48 timer etter utført oppdrag via telefon, melding eller e-post. Vi forbeholder oss retten til å utbedre eventuelle mangler uten at dette medfører prisavslag, refusjon eller annen kompensasjon. Eventuell egen utbedring, eller bruk av andre aktører, vil ikke kompenseres økonomisk. Dersom vasken er gjennomført på siste virkedag før helg eller helligdag, og det kreves utbedring, vil vi avtale nytt tidspunkt for oppmøte på nærmeste virkedag.

10. Taushetsplikt
10.1 Alle renholdere og medarbeidere som jobber med eller for Ren Utleie har signert taushetserklæring og forplikter seg til ikke å videreformidle informasjon om Kundens bolig, eiendeler eller øvrige personlige forhold de får kjennskap til gjennom arbeidet.

10.2 Taushetsplikten gjelder også etter endt kundeforhold.

11. Personvern
11.1 Vi behandler personopplysninger i tråd med gjeldende personvernlovgivning (GDPR). Opplysningene brukes kun for å kunne levere avtalte tjenester, fakturere, og holde kontakt med Kunden.

11.2 Informasjon deles ikke med tredjeparter med mindre det er nødvendig for å utføre tjenesten (f.eks. tildeling av oppdrag til renholder) eller vi er lovpålagt å utlevere informasjon.

11.3 Kunden har rett til innsyn i hvilke opplysninger vi har lagret, samt rett til å be om retting eller sletting. Ved spørsmål kan vi kontaktes på kontakt@renutleie.no.